تعیین تکلیف اجرای طرح احیای اراضی در سیستان و بلوچستان از مصوبات سفر سال 1381 رهبر معظم انقلاب به استان

اخبار ویژه , خبر فوری تاریخ انتشار: 94/07/22 بدون نظر   5831 بازدید

اندازه فونت    

به گزارش هامون پرس  ، علی اوسط هاشمی صبح امروز در جلسه پیگیری طرح احیای ۳۳ هزار هکتار از اراضی منطقه سیستان و بلوچستان از مصوبات سفر سال ۱۳۸۱ رهبر معظم انقلاب به استان گفت: انتقادی که وارد است اینکه چرا این طرح تاکنون مورد توجه قرار نگرفته، در حالی که در سال‌های گذشته استان وضعیت بهتری چه از نظر شرایط طبیعی و چه اعتباری و بودجه‌ای داشته است.

وی افزود: اراده جدی ما بر ارزیابی دقیق اجرای این طرح تا پایان سال و روشن شدن چرایی انجام نشدن طرح تاکنون است، چرا که اهمال در این امر به منزله تضییع حق مردم است.

اوسط هاشمی در این جلسه ضمن ابلاغ دستور تشکیل کمیسیونی شامل دفتر امور اقتصادی استانداری، دفتر بودجه استان، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و قرارگاه‌های خاتم و قدس برای واگذاری زمین‌ها تصریح کرد: در ابتدا شیوه نامه‌ای طراحی شود که این اراضی به چه کسانی و با چه شروطی برای فعال بودن تحویل شود و در این میان نقش فرمانداران و اداره کار استان نیز در واگذاری زمین‌ها به افراد بومی، ساکن، نقش‌آفرین و اهل کار و همچنین تحصیل‌کردگان بیکار دیده شود و حساسیت‌های محلی نیز مورد توجه جدی باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در بخش دوم طرح، تاکید ما بر روشن شدن رویکرد این ۳۳ هزار هکتار است به طریقی که در این کمیسیون کشت یکپارچه، ایجاد تعاونی، کار جمعی و ارائه الگوی کشت خاص استان مورد توجه تخصصی قرار گیرد.

وی گفت: کشاورزی در این استان باید منطبق با شرایط خاص استان و صادرات محور با دخالت دادن مستقیم تحصیل‌کردگان بومی انجام شود.

هاشمی بیان کرد: قصد ما بر احیا کردن ظرفیت‌های رها شده و بلااستفاده و نقش دادن به آنهاست و نه ماندن بر الگوهای نامناسب گذشته، توجه شود که زمین‌هایی واگذار شود که در آن منطقه قابلیت کشت و منابع آب و همچنین میل مشارکت ساکنان محلی وجود داشته باشد.

استاندار سیستان و بلوچسستان ضمن اشاره به طرح آبیاری تحت فشار ۱۴۶ هزار هکتار از اراضی استان بر تلفیق این دو طرح با یکدیگر تاکید کرد و افزود: ضروری  است در احیای زمین‌ها آبیاری تحت فشار استفاده شود.

وی بر ضمن برشمردن استان به عنوان قطب پرورش شتر تاکید و خاطرنشان کرد: بسیاری از این زمین‌ها مستعد رویش علوفه شتر هستند که باید به حفظ آن توجه ویژه شود، همچنین مناطقی که قابلیت کشت گیاهان دارویی را داراست، احصاء و مشخص شود.

منبع :فارس

 

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
مطالب مرتبط
برترین ها
خبر فوری
دریاچه هامون
رفتن به ابتدای صفحه
همراه؛ خبرهامون با بروزترین اخبار باشید تبلیغات خود را بما سپارید 09020941008 یزدان پناه
error: Content is protected !!