معرفی شهرستان زهک و موقعیت جغرافیایی و زیست محیطی

خبر هامون :شهرستان زهک در شمال استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. موقعیت جغرافیایی این شهرستان در نقشه ۸۹۴۴/۳۰ درجه شمالی و ۷۰۶۷/۶۱ درجه شرقی می باشد. شهرستان زهک با مساحت ۹۴۵ کیلومتر مربع دارای دو بخش مرکزی و جزینک و ۴ دهستان زهک,خواجه احمد جزینک و خمک و همچنین دارای ۲۰۳ آبادی است. فاصله مرکز شهرستان تا مرکز استان ۲۱۳ کیلومتر ، فاصله شهرستان تا تهران ۱۵۱۸ کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا ۴۸۳ متر می باشد.

آب و هوای شهرستان زهک گرم و خشک است و از منابع آبی شهرستان می توان به رودخانه هیرمند ، دریاچه هامون و چاه نیمه اشاره نمود.

عمده ترین محصولات کشاورزی شهرستان زهک هندوانه ،خربزه، گندم ، جو ، گوجه ، خیار و انگور یاقوتی است.

پیشینه تاریخی شهرستان زهک

شهر باستانی زاهدان کهنه که ۱۵۰۰ سال قدمت دارد و همچنین وجود دهانه غلامان در این شهرستان اشاره به وفاداری منطقه به حکومت اسلامی دارد و در این میان این نکته حائز اهمیت است که در دوران حکومت کوروش هخامنشی که دهانه غلامان مرکز حکومت بود مردم این منطقه بیشترین مالیات را به حکومت پرداخت کردند .

اقوام و آداب و رسوم شهرستان زهک

قوم سیستانی و بلوچ سالهاست که در اخوت و برادری در این منطقه زندگی می کنند و آداب و رسوم آنها را می توان در انواع مراسمات شادی , بازیهای بومی محلی و مناسبتهای خاص جستجو کرد که رقص چوب سیستانی و بازیهایی مثل کبدی(کودی) مهمترین آنهاست.

خوراک در شهرستان زهک

در هر منطقه و سلیقه های مختلف نوع خوراک و مصارف غذایی متفاوت است ولی کشک زرد بعنوان صبحانه پایه در برخی خانواده های روستایی استفاده می شود . از دیگر غذاهای محلی می توان به تجگی (سمنو)، شوربه و بورک اشاره نمود.

تجگی (سمنو)،کشک زرد ، بورک و آچار نیز از مهمترین سوغات های منطقه بشمار می رود.

 

مطالب مرتبط
برترین ها
خبر فوری
دریاچه هامون
رفتن به ابتدای صفحه
همراه؛ خبرهامون با بروزترین اخبار باشید تبلیغات خود را بما سپارید 09020941008 یزدان پناه
error: Content is protected !!