منطقه آزاد تجاری سیستان ؛ سراب یاواقعیت/گزارش مفصل هامون پرس ازتصمیم ایجاد منطقه آزادتجاری سیستان در بهمن 92 تا مهر95

هامون پرس : با توجه به ادامه خشکسالی ها در سیستان و امید مردم  به ایجاد منطقه آزادتجاری  و برای جلوگیری از خالی سکنه شدن سیستان ؛به دلیل

ازبین رفتن کشاورزی و نبود شغل ؛کارگاه و کارخانه ای که باعث ایجاد اشتغال  پایداربرای مردم بشود وامید مردم سیستان به دولت محترم تدبیر و امید می باشد؛  بحث ایجاد منطقه آزاد تجاری سیستان را برای امید  بیشتر و ماندگاری مردم در منطقه ” اعلام ایجاد منطقه آزاد تجاری سیستان سرعت  زیادتری ببخشند”

لذا بر آن شدیم تا از ابتدای  خبر ایجاد منطقه سیستان آزاد توسط استاندارمحترم

جناب آقای علی اوسط هاشمی  و کارهای انجام شده ظرف یک سال اندی که از اعلام ایجاد منطقه آزاد می گذرد ؛ بصورت خلاصه به شرح ذیل جهت اطلاع منتشر نماییم ؛ باشد که انشا الله بزودی خبر ایجاد منطقه آزاد تجاری سیستان نیر اعلام گردد؛ به امید آن روز

تحریه هامون پرس

اعلام ایجاد منطقه آزاد سیستان بهمن ۱۳۹۲

سیستان هم منطقه آزاد تجاری می‌شود

سیستان و بلوچستان با وجود برخورداری از ظرفیت‌های بی‌شمار در بخش گردشگری،‌ کشاورزی، دامپروری و وجود مرزهای گسترده آبی و خشکی با کشورهای همسایه متاسفانه تاکنون نتوانسته از این ظرفیت‌ها در جهت بهبود زندگی و معیشت مردم منطقه بهره ببرد؛ موضوعی که امروز به‌عنوان یک دغدغه مهم استان مورد توجه مسئولان آن قرار گرفته و در همین زمینه استاندار سیستان و بلوچستان، تبدیل سیستان به منطقه آزاد تجاری را در دستور کار قرار داده است.

علی اوسط‌هاشمی با بیان این‌ که اعلام منطقه آزاد در سیستان، میل کشورهای همسایه را به استفاده از ظرفیت‌های این منطقه و سرمایه‌گذاری افزایش خواهد داد، افزود: در صورت این اتفاق، سیل سرمایه‌گذاران به این منطقه سرازیر و موجب تحول سیستان خواهد شد.

وی از چابهار، میرجاوه و سیستان به عنوان دروازه‌های استان نام برد و تاکید کرد: یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات مردم، تبدیل و ایجاد منطقه آزاد در این شهرستان‌هاست که می‌تواند موجب رونق اشتغال شود.

استاندار سیستان و بلوچستان

با بیان این‌ که برای برون‌رفت از مشکلات، باید سند توسعه سیستان تنظیم شود و مشکلات امروزی را مدیریت کرد، گفت: به‌دلیل اتصال به ذخایر نفتی، تاکنون از توجه به بسیاری از ظرفیت‌ها غافل شده و از کنار آن براحتی گدشته‌ایم.

وی بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی استان را برای ایجاد اشتغال در منطقه بسیار مهم خواند و با بیان این ‌که مردم باید برای فعال‌سازی و مدیریت این بخش‌ها وارد عمل شده و با حمایت‌های دولت به توسعه استان کمک کنند، تاکید کرد: از ورود سرمایه‌گذاران استقبال می‌‌کنیم، زیرا برای رفع سوءتغذیه‌ای که در چهره مردم این استان موج می‌زندباید تدبیر اندیشید و تلاش کرد.

موضوع منطقه آزاد سیستان روی میز مطالعه است

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: موضوع منطقه آزاد سیستان روی میز مطالعه است و با آقای ترکان موافقت کرده ایم تا یک مشاور خارجی را برای مطالعه و بررسی این موضوع تعیین کنند.

به گزارش روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، مهندس علی اوسط هاشمی در نشست هم اندیشی کارشناسان و نخبگان ۵ شهرستان منطقه سیستان با بیان اینکه تاکنون از ظرفیتهای منطقه ویژه اقتصادی سیستان بدرستی استفاده نشده است افزود: ترغیب سرمایه گذاران و مردم برای استفاده از ظرفیتهای منطقه ویژه اقتصادی سیستان می تواند به این منطقه رونق بخشد و زمینه را برای ایجاد منطقه آزاد تجاری هموار کند.وی بیان کرد: پیشرفت استان و بویژه منطقه سیستان در گرو نقش مسوولانه و موضع فعال همه مردم و نخبگان جامعه است که می تواند ضامن به حرکت واداشتن مسوولان باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: لازمه پاسخگو بودن مسوولان، پرسشگری مردم است و اگر مسوولی برای خود خلوت ایجاد کرد مردم باید با پرسشگری و بودن بر موضعی فعال، خلوت او را بشکنند.هاشمی اظهار داشت: اگر بخواهیم در مسیر توسعه گام برداریم باید بلند و بزرگ بیندیشیم و دامنه نگاهمان را در نشستهای هم اندیشی وسعت بخشیم.وی افزود: دسترسی به اهداف بلند توسعه با نگاههای محدود و بخشی و منطقه ای امکان پذیرنیست.استاندار سیستان و بلوچستان بر اهمیت خرد و کار جمعی برای رسیدن به توسعه پایدار تاکید کرد و گفت: انسانهای توسعه یافته الزاما باید کنار هم باشند و با اتکا به قابلیتهای انسانی که بزرگترین سرمایه هر کشوری است در مسیر تحقق اهداف توسعه حرکت کنند.

سخنرانی رئیس جمهور در جمع مردم زابل درخصوص در خواست مردم برای ایجاد منطقه آزاد تجاری سیستان

روحانی افزود: همچنین خواسته شما را درباره منطقه آزاد برای بررسی در دستور کار هیئت وزیران قرار خواهیم داد.

رئیس جمهور با قدردانی از مردم شریف استان سیستان و بلوچستان،گفت: برای شما استانی همراه با آبادانی در سال‌های پیش رو و با نشاط و توفیق بیشتر برای شما مردم متدین،مسلمان، ولایتمدار و عاشق خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) آرزو می کنم.

طرح ایجاد منطقه آزاد سیستان به شورای عالی مناطق آزاد ارسال می شود

 

هامون پرس : طرح ایجاد منطقه آزاد سیستان آماده شده و هفته آینده برای تصویب در هیات دولت به شورای عالی مناطق آزاد ارسال می شود.
طرح ایجاد منطقه آزاد سیستان به شورای عالی مناطق آزاد ارسال می شود

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: طرح ایجاد منطقه آزاد سیستان آماده شده و هفته آینده برای تصویب در هیات دولت به شورای عالی مناطق آزاد ارسال می شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از استانداری سیستان و بلوچستان، علی اوسط هاشمی روز چهارشنبه در نشستی با اعضای شورای اسلامی شهر زابل با اشاره به شرایط نامطلوب جوی در منطقه سیستان افزود: اکنون در شورای توسعه سیستان دو طرح مهم ایجاد منطقه آزاد سیستان و یافتن نسخه ای برای بهبودی اوضاع جوی منطقه در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: طرح ایجاد منطقه آزاد در هفته آتی برای تصویب در هیات دولت به شورای عالی مناطق آزاد ارسال می شود و برای بهبود اوضاع جوی نیز طرح تثبیت شن های روان در سطح ۱۲ هزار هکتار در دستور کار این شورا قرار دارد.

هامون پرس ، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین ابوترابی فرد ظهر امروز در جمع مردم سیستان اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی سیستان، تلاش ها برای به ثمر نشاندن ایجاد منطقه آزاد تجاری باید دو چندان شود.

وی افزود: به صورت ویژه این مساله را که خواست نمایندگان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز است از شورای عالی مناطق آزاد کشور پیگیری خواهم کرد.

حجت‌الاسلام کیخا امام جمعه زابل :ایجاد منطقه آزاد تجاری سیستان جزو نیازهای اساسی مردم منطقه سیستان است
هامون پرس :امام جمعه زابل گفت: در ارتباط با ایجاد منطقه آزاد سیستان تا به هدف خود نرسیم؛ دست از پیگیری برنمی‌داریم. مسئولان استان اعم از استاندار، فرمانداران و نمایندگان مردم سیستان در مجلس در این رابطه در حال رایزنی هستند.

به گزارش هامون پرس حجت‌الاسلام : از آنجا که کارشناسان مربوطه، طرح ایجاد منطقه آزاد سیستان را منطقی می‌دانند و به توجیهات اقتصادی آن اقرار کرده‌اند؛ اگر کسی قصد ممانعت از اجرای آن را داشته باشد؛ باید دلایل و مستندات محکمی مبنی بر به صرفه نبودن آن ارائه کند. تاکنون کسی چنین دلایلی ارائه نکرده؛ بنابراین بهانه اینکه طرح توجیه ندارد؛ پذیرفته نیست.

کیخا گفت: در جلسه‌ای که اخیراً با استاندار داشتم؛ وی تأکید کرد که آن بخش اقدامات لازم د

ر زمینه ایجاد منطقه آزاد سیستان که بر عهده وی بوده؛ انجام گرفته است و طرح منطقه آزاد سیستان در حال طی کردن مراحل قانونی است.

وی در خصوص مطالبات مردمی در زمینه ایجاد منطقه آزاد سیستان، اظهار کرد: مردم نجیب و صبور سیستان باید به مسئولان فرصت دهند تا با انجام بررسی‌های لازم طرح را تصویب کرده و به مرحله عملیاتی‌ برسانند.

وی افزود: مسئولان هم باید بدانند که مردم در این زمینه هیچگونه کوتاهی و تقصیری را تحمل نمی‌کنند.

امام جمعه زابل خاطرنشان کرد: ایجاد منطقه آزاد تجاری سیستان جزو نیازهای اساسی مردم منطقه است و باید محقق شود. زیرساخت‌های مناطق اقتصادی “رامشار و میلک” منطقه سیستان که تصویب شده؛ در انتظاریم مسئولان اقدام عملیاتی انجام دهند و تا رسیدن به خواسته خود پیگیر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم سیستان به طرق مختلف پیگیر شکل‌گیری منطقه آزاد هستند. فقر مردم، خود نشانه مطالبه آنها است. بیماری‌های شایع در منطقه، رکود بازار و مسئله مهاجرت، همه بیانگر نیاز به ایجاد منطقه آزاد است و گوش شنوای مسئولان را می‌طلبد. رسانه‌ها نیز زبان گویای مردم هستند و باید ضمن رصد مشکلات آنها، به حل و فصل این مشکلات کمک کنند.

امام جمعه زابل در پایان تأکید کرد: با توجه به وعده‌های مسئولان، به اجرایی شدن منطقه آزاد تجاری سیستان خوشبین هستیم و وعده‌های مسئولان را مبنی بر صحت می‌گذاریم؛ اما اگر مشاهده کنیم که عده‌ای قصد ناامید کردن مردم را دارند و یا اهل پیگیری مطالبات آنها نیستند؛ ادبیات برخورد با آنها را تغییر می‌دهیم.

منطقه آزاد سیستان در دستور کار قرار گرفت

ترکان مناطق ویژه اقتصادی که کم کار هستند فقط براساس خواسته نمایندگان تاسیس شده اند

هامون پرس :مطالبات مردم و نخبگان سیستان در حال به بار نشست

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یکی از برنامه‌های مهم دولت را ایجاد مناطق آزاد جدید در مناطق مرزی کشور عنوان کرد و گفت: ‌‌مهران،‌ زابل ‌و جاسک‌ در دستور کار قرار گرفت.

 

 هامون پرس :به گفته وی (ترکان) به منظور اجرای این برنامه، منطقه مرزی مهران در ایلام، زابل در سیستان و بلوچستان و جاسک در هرمزگان برای تاسیس منطقه آزاد جدید در دستور کار قرار گرفت.

ترکان با تاکید بر اینکه ایجاد مناطق آزاد جدید در مرزها برای برقراری مبادلات تجاری و صنعتی با همسایگان است خاطرنشان کرد: به طور حتم داشتن روابط هر چه نزدیک‌تر با همسایگان، اقدا می است که دشمنان نمی‌توانند بر روی آن تاثیر بگذارند.

رییس جمهور نظر مثبتی در خصوص منطقه آزاد سیستان دارد

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت:رییس جمهور در سفری که به سیستان و بلوچستان داشتند نظر مثبتی در خصوص راه اندازی و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سیستان داشتند.

به گزارش هامون پرس، اکبر ترکان عصر چهارشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در زاهدان بیان داشت: به منظور ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سیستان مقرر شده تا استاندار یک گروه را برای مطالعه طرح توجیهی در سیستان به کار گیرد.

وی افزود: طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سیستان پس از آماده شدن باید به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ارسال شود تا بعد از تصویب این شورا به عنوان لایحه به مجلس ارائه شود.

وی افزود: در زمینه منطقه آزاد ویژه منطقه سیستان مطالعاتی در استانداری انجام شده که در همین راستا مقرر شده تا گروهی از همکاران ما هفته آینده به استان سفر کرده و این مطالعات را مورد بررسی قرار دهند.

وی همچنین با اشاره به حجم گسترده بافت فرسوده در شهر زاهدان نیز بیان داشت: بخش قابل توجهی در سیستان و بلوچستان در بافت نامناسب زندگی می‌کنند که باید تدبیر لازم برا احیای بافت‌های فرسوده انجام شود.

وی با بیان اینکه دولت تلاش کرده است تا اقدامات قابل قبولی برای نوسازی بافت های فرسوده به سرانجام برساند افزود: با این وجود در تبدیل بافت فرسوده در زاهدان و نوسازی مناطق قدیمی توفیق چندانی حاصل نشده و به درجه قابل قبولی نرسیده است.

ترکان با اشاره ظرفیت های گردشگری در استان به ویژه در بندر چابهار بیان داشت: قابلیت‌ها و ظرفیت های گردشگری در بندر چابهار منحصر بفرد بوده و حتی در جزیره کیش نیز نظیر ان را نمی توان مشاهده کرد.

وی ایجاد زیر ساخت های گردشگری و همچنین صنایع بزرگ از جمله پتروشیمی، فولاد و خودرو سازی را با هدف توسعه و توانمند سازی این استان از جمله طرح های بزرگ دولت برای تقویت صادرات و نقش افرینی این استان در عرصه ملی عنوان کرد.

 

علی اوسط هاشمی : مقدمات طرح ایجادمنطقه آزاد سیستان در حال آماده شدن

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مقدمات طرح منطقه آزاد سیستان آماده شده و قرار است در هفته پیش رو کارشناسان منطقه آزاد برای ارزیابی وارد استان شده و در صورت عدم ایراد و توافق پیرامون کلیات آن، برای بررسی به شورایعالی مناطق آزاد ارسال شود.

به گزارش هامون پرس علی اوسط هاشمی گفت: در سفر اخیر آقای ترکان دو طرف بر تسریع در انجام این مهم تاکید و هماهنگی برای سفر نمایندگان دبیرخانه مناطق آزاد نیز حاصل شد.

استاندار سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد که تصویب این مهم در شورایعالی و مجلس شوری اسلامی زمینه ساز اقبال کارآفرینان و موجبات خروج از شرایط سخت آن منطقه را فراهم و الگوی مناسب و موثری برای تقویت بنیه اقتصادی و اشتغالزایی، ارتقاء نقش و تثبیت حضور مردمانش که در ایام طولانی خشکسالی آسیب ها خورده و خسارت ها دیده اند، باشد.

محدوده منطقه آزاد سیستان امروز مشخص شد

 

هامون پرس ، امروز با حضور جعفر آهنگران، هوشنگ ناظری فرماندار ویژه زابل، علیرضا نورا مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان، نشستی به منظور بررسی و جمع‌بندی مطالعات نهایی منطقه آزاد تجاری سیستان در فرمانداری زابل برگزار شد.

وی در این جلسه در تسریع بر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در سیستان تاکید کرد.

مشاور هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور همچنین پس از بازدید از موقعیت مکانی منطقه آزاد سیستان، اظهار داشت: براساس نقشه، زمینی که برای پروژه منطقه آزاد سیستان در نظر گرفته شده از محل فرودگاه زابل تا پایانه مرزی میلک است.

امروز گروهی متشکل از کارشناسان و متخصصین برای بررسی و جمع‌بندی مطالعات نهایی منطقه آزاد تجاری وارد سیستان شدند

هامون پرس :جعفر آهنگران گفت‌ اضافه شدن ۳ منطقه آزاد روی میز دولت و مجلس(طرح “اضافه شدن شش منطقه بانه – مریوان، مهران، اینچه‌برون، زابل، اردبیل و جاسک

وی همچنین با بیان اینکه لایحه ایجاد منطقه آزاد اردبیل در حال ارسال به مجلس است، از دستور کار بودن تشکیل منطقه آزاد زابل در کارگروه شورای عالی مناطق آزاد خبر داد که این منطقه قرار است سرپلی بین چابهار، افغانستان و کشور‌های شمال افغانستان باشد.

سرنوشت منطقه آزاد سیستان چه شد؟ چهار منطقه آزادشامل جاسک، بوشهر، مهران و اردبیل تقدیم مجلس شد

هامون پرس به نقل از ایسنا: مشاور رئیس‌جمهوری درخصوص آخرین وضعیت مناطق آزاد با بیان اینکه لایحه ایجاد چهار منطقه آزاد جدید که همگی در مناطق مرزی است براساس موافقت رئیس‌جمهوری و تصویب شورای‌عالی از سوی دولت به مجلس تقدیم شده است اظهار کرد: این چهار منطقه شامل جاسک، بوشهر، مهران و اردبیل است.

مجلس با کلیات لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی مخالفت کرد

به گزارش هامون پرس از خبرگزاری صداو سیمالایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی از مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، این لایحه که موافقان و مخالفان جدی داشت پس از طرح نظرها به علت مخالفت با قانون برنامه پنجم توسعه نیازمند دو سوم آراء مجلس بود که رأی کافی را به دست نیاورد.
این لایحه با ۱۱۷ رأی موافق، ۸۵ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع رأی لازم را کسب نکرد.
دولت خواستار ایجاد چند منطقه آزاد در شلمچه، ایلام، بانه، اردبیل، اینچه برون، سیستان و بلوچستان و جاسک بود و کمیسیون اقتصادی مجلس این مناطق را به ۸۰ منطقه گسترش داده بود.
مخالفان اصلی این طرح آقایان توکلی و کامران نمایندگان مردم تهران و اصفهان در مجلس شورای اسلامی بودند و موافقان جدی آن بیشتر نمایندگان مناطق ذی‌نفع و محروم بودند.
نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی پس از اعلام اینکه این لایحه رأی لازم را به دست نیاورد، گفت:

نمایندگانی که خواستار رسیدگی مجدد این مسئله در صحن علنی هستند می توانند با ۵۰ امضا آن را مجدد به جریان بیندازند به شرط اینکه بررسی بیشتری در زمینه ضوابط قانونی و اجرایی آن لحاظ شود.

 

استاندار سیستان و بلوچستان خطاب به وزیر کشور گفت: لایحه منطقه آزاد سیستان باید به طور جداگانه و خاص در شورای عالی مناطق آزاد کشور مورد بررسی قرار گیرد چرا که با ایجاد دو منطقه آزاد و اتصال عمان به هامون می توان سازمان توسعه وعمران سواحل مکران به سیستان را ایجاد و با راه اندازی آن سرمایه گذاران به همراه تجار بسیاری را وارداستان کرد.

به گزارش هامون پرس به نقل از ایسنا  علی اوسط هاشمی در جلسه مشترک شورای اداری و هیئت های اجرایی و نظارت بر انتخابات استان بیان کرد: مردم سیستان و بلوچستان طی تاریخ هیچ گاه برای کشور تهدید نبوده اند و از دیرباز در میان مردم فهیم این استان وحدت نهادینه شده و در میانشان جاری بوده است.
وی ادامه داد: امروز نگاه مردم کشور به استان سیستان و بلوچستان تغییر کرده اما این کافی نیست و باید نگاه صدا و سیما، رسانه ها، دولت و جهانیان نیز به این استان تغییر کند چرا که این مردم با وحدت همیشه نماد وعنصری از ایستادگی به همراه مقاومت در نگهبانی از مرزهای کشور بوده اند.
هاشمی افزود: پس از ۱۸ سال خشکسالی امروز استان نیاز به عنایت ویژه ستاد بحران دارد و باید در ردیف های ۱۰ تا ۱۲ عنایات ویژه ای به این استان صورت گیرد چرا که مردم این استان نشان داده اند به خاک اجدادی خود عشق می ورزند و باید مورد تکریم و عنایت دولت قرار گیرند.
وی درخصوص تصویب منطقه آزاد سیستان خاطر نشان کرد: ترکش¬های انتخابات متاسفانه به لایحه منطقه آزاد سیستان برخورد کرد و بسیاری از نمایندگان برای به دست آوردن رای ۸۰ منطقه آزاد دیگر را جهت تصویب ارائه دادند که این مقوله باعث شد منطقه آزاد سیستان نتواند به تصویب برسد.
استاندار سیستان و بلوچستان خطاب به وزیر کشور گفت: لایحه منطقه آزاد سیستان باید به طور جداگانه و خاص در شورای عالی مناطق آزاد کشور مورد

بررسی قرار گیرد چرا که با ایجاد دو منطقه آزاد و اتصال عمان به هامون می توان سازمان توسعه وعمران سواحل مکران به سیستان را ایجاد و با راه اندازی آن سرمایه گذاران به همراه تجار بسیاری را وارداستان کرد.
هاشمی در پایان بیان کرد: در سخت ترین شرایط مالی دولت نگاه ویژه ای به این استان داشته و بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان به استان اختصاص داده اما در کنار آن لازم است تا نگاه دولت به استانداری، فرمانداری¬ها، شهرداری¬ها و بخشداری¬های استان سیستان و بلوچستان همچون استان¬های دیگر نباشد.پ

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان یک پروژه اقتصادی مهم محسوب می شود و این مهم در مجلس بایگانی نشده است.

به گزارش هامون پرس به نقل از ایسنا  علی لاریجانی در تجمع وحدت و امنیت در زاهدان اظهار کرد: امروز سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه اقتصادی قرار گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: حضور سرمایه گذاران خارجی و داخلی متعدد در استان نشان از این دارد که حجم سرمایه گذاری ها در استان افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: باید در برنامه ششم توسعه، سیستان و بلوچستان بصورت ویژه دیده شود و کمی ها و کاستی های گذشته استان بر طرف شود.

وی موضوع گاز رسانی به شهرهای استان و توسعه خط راه آهن استان و همچنین توسعه سواحل مکران را از دیگر پروژه های مهم در حال اجرا در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در مجلس فرصتی است که بحث‌های پیرامون بودجه سالانه و برنامه پنجساله ششم پیگیری شود و با توجهی خاص نسبت به توسعه استان سیستان و بلوچستان برنامه ریزی کرد تا در پناه امنیتی که در این استان وجود دارد، رشد اقتصادی معقول و سنجیده‌ای نیز در آن ایجاد شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان یک پروژه اقتصادی مهم محسوب می شود و این مهم در مجلس بایگانی نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سیستان و بلوچستان حق زیادی برای ایجاد امنیت پایدار در ایران اسلامی دارد و باید این حضور را قدر دانست.

وی در ادامه به اهمیت موضوع وحدت بین مسلمانان اشاره کرد و افزود: آمریکا و ایادی آن می‌دانند که اگر مسلمانان با یکدیگر متحد شوند، می‌توانند در مقابل آمریکا و استکبار بایستند و آنگاه است که منافع دشمنان اسلام به خطر می‌افتد.ل

لاریجانی بیان کرد: ایجاد تفرقه و بدبینی موضوع مهمی است که دشمن از آن به نفع خود استفاده می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اتحاد و وحدت مسلمانان قطعا برنامه‌ریزی‌ها و معادلات دشمنان را به هم می‌‌ریزد، تاکید کرد: اتحاد مسلمانان منافع امت اسلام را به دنبال داشته و باعث شکست بزرگ برای آمریکا است.

نمایندگان استان ما برخی از این مسئله فاصله می گیرند و آن را به خود مربوط نمی دانند و برخی اظهار می دارند که قرار شده است فلان نماینده که از ما سخنورتر است در این زمینه صحبت کند.

هامون پرس :روزنامه محلی زاهدان مطلبی به قلم محمد تقی رخشانی مدیر مسئول و صاحب امتیاز این روزنامه با عنوان ‘منطقه آزاد سیستان و نمایندگان مجلس’ منتشر کرده است.

در این مطلب آمده است: فراز و فرود مناطق آزاد و موفقیت ها و عدم موفقیت ها، موافقان و مخالفان این پدیده را به چالش مهمی در افکار اقتصاددانان تبدیل کرده است.

متأسفانه در میانه ی کشاکش موافقان و مخالفان مناطق آزاد لایحه ی منطقه ی آزاد سیستان به مجلس ارایه شد و با سیاسی کاری های پایان دوره ی مجلس قبل به تصویب نرسید. خوشبختانه دولت با شناخت و تحلیل درست از تأثیرگذاری منطقه آزاد در بهبود شرایط زندگی در سیستان این لایحه را یک بار دیگر به مجلس برد.

اکنون آنچه اهمیت دارد پیگیری و تلاش نمایندگان برای رایزنی با همکارانشان در مجلس برای تصویب این لایحه است. آنچه از تحرکات نمایندگان به گوش می رسد و در گوشه و کنار شنیده می شود چندان امیدوارکننده نیست. در حالیکه نمایندگان چند منطقه ی دیگر که در لایحه ی مناطق آزاد آمده اند به طور گسترده فعال هستند و جلسات متعدد و پیاپی با تأثیرگذاران مجلس و خارج از مجلس برگزار می کنند و حتی نمایندگان را به حوزه ی انتخابیه می برند تا شرایط را به طور ملموس دریابند.

نمایندگان استان ما برخی از این مسئله فاصله می گیرند و آن را به خود مربوط نمی دانند و برخی اظهار می دارند که قرار شده است فلان نماینده که از ما سخنورتر است در این زمینه صحبت کند.

نمایندگان بدانند که نطق های دوران انتخابات و وعده های متعدد اگر قرار است لاف در غربت و وعده ی سر خرمن نباشد باید در چنین مواقعی که لوایح اساسی برای استان در حال مطرح شدن است خود را نشان دهند والا پس از آمدن لایحه به صحن مجلس و تصویب نشدن ذکر مصیبت و سوگواری و تأسف خوردن فایده نداد. لایحه ی منطقه آزاد سیستان آزمون بزرگ نمایندگان استان است و چشم مردم استان نظاره گر توانایی و دلسوزی آنان است. منبع ایرنا

انتها

۲۳ مهر ۹۵

مطالب مرتبط
برترین ها
خبر فوری
دریاچه هامون
رفتن به ابتدای صفحه
همراه؛ خبرهامون با بروزترین اخبار باشید تبلیغات خود را بما سپارید 09020941008 یزدان پناه
error: Content is protected !!