افزایش سگ‌های ولگرد در زابل؛ سگ‌های ولگرد به‌وفور اما مسئول متولی در دسترس نمی‌باشد! وحشتی که دل شهروندان را چنگ می‌زند

اخبار ویژه , پیشنهاد سردبیر , گالری تصاویر تاریخ انتشار: 03/02/18 بدون نظر   18 بازدید

اندازه فونت    
 افزایش سگ‌های ولگرد در زابل؛ سگ‌های ولگرد به‌وفور اما مسئول متولی در دسترس نمی‌باشد! وحشتی که دل شهروندان را چنگ می‌زند

#خبرهامون ، معضل سگ‌های ولگرد موضوعی که در یک سال اخیر در شهرستان زابل به چالش تبدیل شده است و هر روز با نبود مدیریت صحیح این چالش در حال تبدیل‌شدن به بحران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی #خبرهامون نقل از«عصرهامون»، سگ‌های ولگرد معضلی که افراد از سنین مختلف در سطح شهرستان زابل با آن مواجه هستند؛ اما مواضع متفاوتی درباره مواجهه با این معضل وجود دارد، در این میان عده‌ای این موضوع را مطرح می‌کنند که ما حامی همه حیوانات هستیم؛ اما آیا تنها سگ‌ها هستند که نیاز به حامی دارند؟!

امروزه درباره سگ‌های ولگرد و راه و روش مواجهه با افزایش جمعیت آن‌ها زیاد گفته می‌شود، مسئولان مرتبط با این موضوع جلسات متعدد برگزار کرده و به این موضوع به‌صورت ویژه پرداختند که «تکلیف سگ‌های بلاصاحب چه می‌شود»؟

اما آیا راهکار اساسی ارائه شد و خروجی این جلسات را در بطن جامعه مشاهده شد، سؤالی که هر بار توسط متولیان امر در شهرستان زابل بی‌پاسخ است.

اگر در ساعات مختلف شبانه‌روز در سطح شهرهای زابل گشتی بزنید در هر کوچه و پس‌کوچه‌ای چندین سگ یا سر در زباله دارند و یا گوشه‌ای لمیده؛ یا با رهگذران همراه می‌شوند و یا رهگذاران را با غذا اشتباه می‌گیرند، تعدادی هم در پیاده‌روها در حال پیاده‌روی و گردش هستند!     سگ‌ها قدرت تکثیر زیادی دارند، و در وضعیت عادی قادر به تولد سالانه هفت توله هستند؛ ولی اگر شرایط تغذیه خوبی داشته باشند قادر به تولد ۱۲ تا ۲۰ توله نیز خواهند بود و این شرایط و پیامدهای آن نیز دامنگیر جامعه می‌شود.

این سگ‌های ولگرد می‌توانند گونه‌های دیگری از حیوانات را با خطر مواجه کنند، بالاخره سگ گرسنه، می‌تواند به گونه‌های دیگر آسیب وارد کند و در مواردی حتی چرخه محیط زیستی را دچار اختلال می‌کنند.

درباره آسیب‌شناسی حضور سگ‌های ولگرد در محیط شهری اتفاقات زیادی در شهرستان زابل و دیگر شهرها رخ‌داده است، از این موارد می‌توان به جوان ۳۲ساله اصفهانی اشاره کرد که سگ‌ها بدنش را تکه‌پاره کرده بودند، آن فرد دو فرزند هم داشت؛ اما سگ‌های بلاصاحب جانش را گرفته بودند. آن‌قدر از طریق گازگرفتن این سگ‌ها سم و آلودگی وارد بدن این فرد شده بود که سرانجام منجر به فوت وی شد.

زابل جولانگاه سگ‌های ولگرد

و اما در زابل هم از این موارد بی‌شمار داشتیم که چند نمونه از شکایات مردمی در این گزارش آمده است؛

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار عصرهامون گفت: تعداد سگ‌های گله‌ای در عباس‌آباد و پشت هتل آرام به‌قدری زیاد است که پسرم که قبلاً با دوچرخه به مدرسه می‌رفت الان از ترس حمله سگ‌ها همراه پدرش و با خودرو رفت‌وآمد می‌کند.

راهداری یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: در چند روز گذشته روز پیش جوانی به علت سگ گزیدی و مبتلای به هاری در زابل فوت کرد و درست در همان روزها سگ‌های ولگرد با حمله به یک دختربچه تمام بدن او راهم زخمی کردند و بچه زیر دست‌وپای سگ‌ها از ترس بیهوش شد.

سرگزی یکی دیگر از شهروندان ساکن در زابل هم از گزیده شدن سر و ابروی بچه خواهرش توسط سگ‌های ولگرد خبر داد که با وجود عمل جراحی؛ متأسفانه هنوز جای زخم‌های وی ترمیم نشده است.

در روستای خراشادی هم پسر دانش‌آموزی در مسیر مدرسه با دوچرخه مورد حمله سگ‌ها قرار می‌گیرد و محکم به زمین می‌خورد اگر کمک‌راننده ماشین سنگین نبود معلوم نبود چه اتفاقی قرار بود دامن‌گیر این دانش‌آموز شود.

گلایه شهروندی که دست پسر ۹ ساله‌اش در دهان سگ در منطقه قاسم‌آباد زابل گرفتار می‌شود هم یکی از هزاران خطراتی است که روزانه شهروندان زابل با دلیل وجود سگ‌های ولگرد در معابر این شهرستان با آن روبرو هستند.     و اما بر اساس گزارش‌های مردمی به خبرنگار عصرهامون در خیابان نیمروز ۴۷ شهروندان از پرورشگاه سگ‌های ولگرد خبر دادند.

روستای سنجدی کوچه معراج قاسم‌آباد، فرخی سیستانی، خیابان شهدا، بختیاری، روستای غلامعلی ادیمی، پیامبر اعظم، خیابان ارتش، نیمروز شمالی، عباس‌آباد، پشت هتل آرام، مزارجدید، امام خمینی جنوبی، و… از دیگر مواردی هستند که چندین مورد سگ گزیدگی گزارش شده که در حال حاضر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده و پاسخی هم از سوی مسئولین در خصوص مطالبات مردم داده نشده است.

در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت از میان هزار و ۷۰۹ عامل بیماری‌زا، ۸۳۲ عامل، از حیوانات به انسان منتقل شده و مشترک است، همچنین از میان ۱۵۶ بیماری نوپدید شناخته شده در انسان، ۱۱۴ مورد آن از حیوانات به انسان منتقل می‌شود       باتوجه‌به بیماری‌های زونوتیک یا بیماری‌های قابل‌انتقال از حیوانات به انسان، از مهم‌ترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، شیوع بیماری‌های قابل‌انتقال بین حیوان و انسان یا به‌اصطلاح بیماری‌های مشترک است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به بیماری‌هایی نظیر هاری، لپتوزپیروزیس، سالک یا لیشمانیوزیس جلدی، آلودگی با انگل‌های دستگاه گوارش (توکسوکاریازیس – کیست هیداتیک – آسکاریس و…)، آلودگی با کک، شپش، جرب (گال) و قارچ‌ها اشاره کرد.     جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر و روستا و انتقال آنها به مراکز نگهداری، عملیات معاینه، تشخیص و تفکیک سگ‌های اصیل و سگ‌های آلوده زیر نظر دامپزشک راهکار دیگری است که در این راستا سگ‌های ولگرد آلوده از سگ‌ها اصیل تفکیک و سگ‌های مفید توسط دامپزشک واکسیناسیون و قرنطینه شده، پس از طی دوره قرنطینه، نصب قلاده و شناسنامه‌دار کردن، سگ به مراکز یا افراد متقاضی پس از اخذ تعهد از آنها در خصوص نگهداری مناسب حیوان و عدم رهاسازی، انجام دوره‌های معاینات و مراقبت‌های بهداشتی الزامی، تحویل داده می‌شوند.

شاید تصور شود که این سگ‌ها بسیار مظلوم هستند؛ ولی عده زیادی با همین نگرش غلط مورد حمله این سگ‌ها قرار می‌گیرند، اخیراً شهر و روستاهای شهرستان زابل پر شده از این سگ‌های بلاصاحب با ظاهری نامناسب ناشی از بیماری‌های پوستی که در کوچه و پس‌کوچه‌ها به دنبال غذا می‌گردند، مردم زابل بیشتر نگران کودکان خود هستند که بی‌دفاع مورد حمله این حیوانات قرار می‌گیرند، لذا از غروب آفتاب مردم سعی می‌کنند از تردد در داخل کوچه و خیابان‌ها خودداری کرده یا تنهایی بیرون نروند.

یکی از علت‌های مهم افزایش زادوولد این حیوانات به تأمین غذایی برمی‌گردد که در زباله‌ها جستجو می‌کنند، تا زمانی که وضعیت شهر زابل در حوزه پسماند و زباله‌های که به دلیل جمع‌آوری‌نشدن و عدم همکاری شهرداری که یک معضل بزرگ در خیابان‌های این شهرستان است، مدیریت نشود، امیدی به بهبود وضعیت فعلی وجود ندارد.       در تماس‌های مکرر  با شهرداری زابل موفق به شنیدن توضیحات شهردار زابل آقای پودینه نشدیم و تنها چیزی که عایدمان شد تماس هدایت شده مداوم روابط‌عمومی شهرداری و قطع تماس خبرنگار توسط رئیس‌دفتر شهردار بود.     رئیس دفتری که این روزها بی‌احترامی در مقابل مطالبات مردم و خبرنگار برایش شیرین باب شده است و حتی نمی‌تواند برای ۵۰ روز آینده جلسه‌ای کوتاه با شهردار را برای خبرنگار تنظیم کند و بازهم در پاسخ به چرایی ماجرا تلفن را قطع می‌کند.

روابط‌عمومی که بعد از تماس‌های مکرر تماس خبرنگار را ارجاع می‌دهد به معاون خدمات شهری و خدمات شهری که خبر از قول یک زمین توسط فرمانداری جهت ساخت مکانی برای جمع‌آوری سگ‌های ول‌گرد می‌دهد و در پاسخ خبرنگار در خصوص این سؤال که این موضوع کی به نتیجه می‌رسد پاسخ داد محرمانه است و دخالت نکنید و بازهم قطع تلفن می‌شود.

خبرنگار عصرهامون در ادامه پیگیری‌ها برای تحویل زمین برای ساخت مکانی برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به سراغ فرمانداری زابل رفت که علی‌رغم پیگیری‌های متعدد، فرماندار زابل هم حاضر به مصاحبه نشد.

باتوجه‌به اینکه متولیان امر به هر نحوی از پاسخ‌دادن به سریال تمام‌نشدنی جولان سگ‌های ولگرد در شهرستان زابل پاسخگوی خبرنگاران نیستند این سؤال پیش می‌آید که چه کسی مسئول حفظ جان، امنیت و آرامش مردم زابل از سگ گزیدگی‌های مداوم است؟

برچسب ها:
مطالب مرتبط
برترین ها
خبر فوری
دریاچه هامون
رفتن به ابتدای صفحه
همراه؛ خبرهامون با بروزترین اخبار باشید تبلیغات خود را بما سپارید 09020941008 یزدان پناه
error: Content is protected !!